De Wereld van Soefi :-)

Waar ben ik . nu ?

Het is tegenwoordig haast niet meer mogelijk om op reis te gaan. Natuurlijk hoor je steeds vaker verhalen over mensen die even gaan backpacken in Thailand, een weekje op Safari gaan in Kenia of een weekendje chillen op Kreta, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Dat is het geloof ik inmiddels ook en ik merk steeds meer dat ik een van de weinige ben die daar nog steeds niet aan kan wennen. Maar waar het transport steeds makkelijker is geworden, is reizen dat allerminst. Oorzaak? Al die vreselijke weblogs.

Je weet wel, de 'roosmarijndoeteendansjeinkaapstad.waarbenjij.nu',-weblogs. Door die weblogs ben je eigenlijk nooit alleen; de wereld kijkt contstant mee hoe jij flink hebt lopen stappen in Singapore, hoe leuk je wel niet op de foto's staat met de Masai en je de een na de andere fantastische medereiziger ontmoet, het liefst uit zoveel mogelijk windstreken. Op facebook staan vervolgens nog wat spectaculaire foto's en ook skype je elke dag even met je ouders en je vriendje. Is dat reizen?

Weer merk ik nogal ouderwets in elkaar te zitten. Mijn beeld van reizen is dat je jezelf meeneemt van huis om onderweg jezelf en heel veel andere dingen tegen te komen. Natuurlijk deel je dat wel met een paar naasten, zo om de paar dagen, maar een terugkerende verslaglegging van waar je allemaal wel niet mee bezig bent (en dan natuurlijk vooral de spectaculaire dingen) is dat zeker niet. Dat is geen reizen. Die dingen houden je ergens anders, thuis of online, maar voeren je weg van het lokale moment waarover je zo ijverig probeert te schrijven.

Toch ontkom ik er niet aan om ook wat bij te houden over mijn onderzoek. Er zijn zoveel mensen nieuwsgierig en de communicatiemiddelen zijn er gewoonweg naar om iedereen op een snelle en makkelijke manier op de hoogte te houden. Ook is het een handige manier om te reflecteren op waar ik mee bezig ben, om zo mijn onderzoek verder aan te scherpen. Genoeg intellectuele verantwoording dus, wat mij blijkbaar over de streep moet trekken om mij dagelijks op een weblog te krijgen. Ik hoop hier mijn onderzoekstappen te kunnen beschrijven, dus te vertellen wat ik hier zie en wie ik hier spreek, allemaal rondom het thema van de soefi-muziektherapie.

Stiekem vind ik het vast heel leuk om te doen en schrijf ik meer dan nodig is. Maar dan natuurlijk niet op een website van 'waarbenjij.nu'! Waar ben je nu: alsof het uitmaakt waar je op elk moment precies bent. Dat dat inderdaad uitmaakt en het de kunst is zoveel mogelijk landen te bezoeken, blijkt wel uit je profielgegevens op die blogs waarbij je invult hoeveel landen je al wel niet bezocht hebt. Voor de mensen die dat wel interessant vinden: ik reis via Wenen (Oostenrijk) naar Belgrado (Servië) en dan via Sofia (Bulgarije) naar Istanbul (Turkije). Maar daarna blijf ik heel saai 3 weken op 1 plek, ergens in het midden van Istanbul, om op een stoffig zolderkamertje van het Nederlands Instituut Turkije (NIT) netjes aan mijn onderzoek te werken. :-) ... Heb er zin in!

Reacties

Reacties

Remco

Amen!

Janine

Ik ben ook ouderwets! Veel plezier en succes!! Ik hoop dat je af en toe toch wat plaatst op deze blog. ;)
x

Fleur

Wow, Elske! Wat geweldig! ik wist helemaal niet dat je dit ging doen! Ik wens je een geweldige reis toe en veel inspiratie voor je onderzoek. xx

Mariette

Leuke blog Elske, ik deel je ouderwetse gevoel/idee ook: het is tegenwoordig wel heel makkelijk om naar de andere kant van de aardbol te gaan. Maar niet alles is reizen! Mijn oudtante kon op mijn leeftijd alleen maar brieven schrijven, das pas reizen.
Maar veel plezier in Istanbul! Je onderzoek klinkt echt als on-ontgonnen gebied, leuk! xx Mariette

Joyce

Heel veel succes en plezier in Istanbul. Het schrijven gaat je iig goed af, knap!

Marjo Huisman

Dag Elske,

Je verhaal lezende moet ik denken aan Maarten 't Hart die een gruwelijk hekel heeft aan reizen en daar zelfs een boekje over schreef dat de titel kreeg: Dienstreizen van een thuisblijver. Jij bent alles behalve een thuisblijver maar wellicht ben je dit keer toch een heel klein beetje thuis gebleven. Jou kennende ga je echter je zoveelste mooie ervaring op doen. Ik wens je heel veel plezier en onvergetelijke momenten. Egbert en ik zullen je al lezend op de voet volgen.

Dag Elske!

Groetjes Marjo

joke

Lieve Els.
Ik heb zojuist je verslagen gelezen. Eigenlijk gelezen door ze voor te lezen an opa en oma Ijs. ie vol belangstelling op de rand van hun bed naar je bevindingen luisterden. Opa zei op zijn opa's aan het eind van je verhaal dat je een mooie stijl van verwoorden had. Oma zei dat ze hoopte dat je snel van je heimwee verlost zou worden.
Ik begrijp dat gevoel helemaal. Het lijkt op het ontheemde gevoel wat ik ken in den vreemde.
Maar wat een toeval dat je die soefimuzikanten trof.
Dat die Weense mensen zo nors waren vind ik opmerkelijk. Is het reizen verder wat aangenaam?
Hoeveel dagen moet je nog reizen?
Ik heb opa en oma beloofd om ze je verhalen voor te lezen als er nieuwe komen. Is wel leuk.
Dirkje wil ze ook graag lezen is heel belangstellend naar wat je doet. Nou Els je krijgt een hele dikke denbeeldige knuffel van mij en van oma een dikke pakkerd!.Hou je haaks en pas op voor mannen die op grote mooie blonde vrouwen vallen. Heel veel liefs. Joke

sytske veltman

lieve elske,
Kreeg de link van je blog van je vader. Heb het allemaal gelezen! Bijzonder. Volgens mij reis je heeeel goed. Je blijft zo bij je zelf. Hartelijke groeten sytske

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!